KLIK DI SINI http://www.youtube.com/watch?v=TEJYmH57_Z4
DEFINISI REKABENTUK PENTAKSIRAN
Menurut kamus
dewan edisi keempat, rekabentuk adalah corak atau bentuk sesuatu yg direka
manakala pentaksiran merupakan proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai,mengumpul,
merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil pembelajaran
seseorang pelajar bagi tujuan tertentu.
Noraini Idris (2005) menyatakan pentaksiran merupakan sebahagian daripada aktiviti penilaian yang melibatkan suatu proses pengumpulan maklumat secara berterusan dengan tujuan untuk menguji hipotesis, membuat keputusan dan mengemukakan soalan.
Noraini Idris (2005) menyatakan pentaksiran merupakan sebahagian daripada aktiviti penilaian yang melibatkan suatu proses pengumpulan maklumat secara berterusan dengan tujuan untuk menguji hipotesis, membuat keputusan dan mengemukakan soalan.
Maka berdasarkan penggabungjalinan definisi rekabentuk dan pentaksiran maka kami menyimpulkan rekabentuk pentaksiran merupakan sesuatu corak atau bentuk direka yang merangkumi aktiviti menghurai,mengumpul,merekod,memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang pelajar bagi tujuan tertentu.
REKABENTUK PENTAKSIRAN BILIK DARJAH
1. Pentaksiran Sebagai Pembelajaran (assessment as learning)
Ini adalah proses membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap
murid. Pentaksiran sebagai pembelajaran memberi tumpuan atau memberi fokus
terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan
pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan
berupaya menjadi pentaksir yang kritikal biasanya mereka memahami dan berupaya
mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi dan maklumat
kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran.
2. Pentaksiran Untuk Pembelajaran (assessment for learning)
Ini adalah untuk membolehkan guru mendapatkan informasi bagi
tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid, dan mengenal
pasti corak dan kaedah serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran
mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan
keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi
turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah
boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran
mereka.
3. Pentaksiran Kepada Pembelajaran (assessment of learning)
Ini adalah berbentuk sumatif secara semulajadi dan digunakan untuk
memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan,
mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami kehendak
hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan
atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan
penekanan dalam memastikan mereka telah menjalankan dan menggunakan pentaksiran
bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna
terhadap kebolehan murid.
PERINGKAT PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
1. Merancang
Peringkat sebelum sesuatu pentaksiran dilaksanakan. Ini memerlukan
guru merancang perkara-perkara berikut:
- Mengenal pasti murid yang hendak dinilaii
- Menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai
- Menentukan instrumen yang hendak digunakan
- Menentukan aspek yang hendak diperhatikan
- Menentukan tempoh masa pemerhatian
- Menentukan bila hendak menjalankan penilaian dan pentaksiran
2. Membina Instrumen
Semasa membina instrument, guru hendaklah pastikan bahawa
instrumen tersebut perlulah mempunyai ciri-ciri berikut :
- Tujuan yang jelas
- Menepati apa yang hendak dinilai
- Item boleh diukur
- Setiap item hanya mengukur satu kemahiran sahaja
3. Melaksanakan Instrumen
setelah reka bentuk siap dirancang, guru haruslah memikirkan
bagaimana sesuatu pentaksiran tersebut akan dilaksanakan. Dalam pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas, pentaksiran dan penilaian boleh dilakukan melalui
pemerhatian. Pemerhatian ialah pengamatan kepada perlakuan murid yang
bersesuaian dengan perkembangan mereka. Dalam konteks pentaksiran, pemerhatian
adalah satu kaedah yang sisitematik untuk mengumpul data atau maklumat dan
merekodnya dengan tepat.
JENIS-JENIS REKABENTUK PENTAKSIRAN
Rekabentuk pentaksiran dilaksanakan ke dalam program Pendidikan
seperti KBSM pada tahun 1988, KBSR tahun 1982 dan KSSR
tahun 2011
PELAKSANAAN KBSR&KBSM
Peperiksaan berpusat
seperti UPSR, PMR SPM dan STPM. Soalan peperiksaan digubal berasaskan
kemahiran melalui ujian pencapaian,pemberian gred dan peratus kepada pencapaian
murid merujuk kepada kedudukan di dalam kelas.
KORELASI
PBS, SPPK dan KSSR
Sebelum
kita berbincang mengenai hubungan antara PBS, SPPK dan KSSR marilah kita
sama-sama menghayati kata-kata Menteri Pelajaran Malaysia selaku Timbalan
Perdana Menteri.
KOMPONEN PBS/PENAKSIRAN SPPK
PENTAKSIRAN BERSIFAT AKADEMIK;
i. Pentaksiran Pusat
i. Pentaksiran Pusat
- Dilaksanakan oleh sekolah menggunakan instrumen dan garis panduan yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan. Pentaksiran ini melibatkan kerja khusus dan projek lisan.
ii. Pentaksiran Sekolah
- Pentaksiran Sekolah pula melibatkan mata pelajaran teras dan elektif. Ia dilaksanakan sepenuhnya oleh pihak sekolah.
PENTAKSIRAN BUKAN AKADEMIK;
i. Pentaksiran Psikometrik
i. Pentaksiran Psikometrik
- Dilaksanakan di peringkat sekolah untuk mengukur kebolehan semula jadi, kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah, minat, kecenderungan, sikap dan personaliti murid.
ii. Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK).
- PAJSK adalah pentaksiran yang dijalankan untuk mendapatkan maklumat tentang kapasiti dan potensi jasmani, sukan dan kokurikulum yang dikawal secara harmoni oleh kapasiti dan proses mental seseorang individu murid supaya pertumbuhannya dapat dipantau dan diperbaiki
CIRI-CIRI REKABENTUK PENTAKSIRAN
crowded sgt la...
ReplyDeletebley x bsrkn cursor tu...
just giving some suggestion...