REKABENTUK RESOS


APAKAH REKA BENTUK RESOS?


Berdasarkan guru dan cabaran semasa tulisan Syed Ismail bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki bin Miskun rekabentuk resos merupakan suatu proses sistematik untuk merekabentuk, membangun, melaksana dan menilai bahan pengajaran sains untuk mencipta spesifikasi resos pengajaran dengan terperinci untuk pengembangan, penilaian dan penyelenggaraan.
        Seringkali kita mendengar perkataan resos dalam kalangan guru.  Malahan kita juga akan terjumpa sebuah bilik khas yang diberi nama bilik resos di sekolah.
        Tetapi apabila disemak-semak dalam EN Google, tiada istilah resos yang dijumpa.  Malahan di dalam buku juga definisinya kurang jelas.
        Namun begitu, setelah dikaji makna sebenar resos di dalam kepelbagaian sumber rujukan, baharulah kami sedar bahawa perkataan ‘RESOS’ itu diperoleh daripada perkataan ENGLISH iaitu resource.
       Maka makna sebenar-benar resos adalah sumber dan definisi bagi bilik resos ADALAH bilik sumber.  Justeru, dalam kalangan guru bilik sumber begitu dekat sekali dengan sumber P&P contohnya bahan bantu mengajar (BBM).





MODEL REKA BENTUK RESOS


1. Model Berorientasikan bilik darjah

Model  berorientasikan bilik darjah tidak menggalakkan guru membina bahan. Guru hanya memilih media yang sesuai dengan objektif pengajarannya bukan membina media seperti dalam model yang berorientasikan sistem. 
          Model-model ini tidak berhajat menjadikan guru sebagai pembina bahan kerana tugas guru lebih banyak ditumpukan kepada pengajaran. Guru hanya merancang pelajaran untuk satu atau dua waktu dan menyediakan reka bentuk pengajaran sebelum masuk ke bilik darjah. 
          Contoh-contoh model RP beroreintasikan bilik darjah adalah model Gerlach dan Ely (1980), model ASSURE (1996),model Kemp (1985) dan model Dick dan Reiser (1989). Berikut adalah dua contoh model berkenaan:

Dalam model ASSURE (Heinich, Molenda, dan Russell , 1993) terdapat enam langkah:
(a) A - Analyse learners (Analisis pelajar),
(b) S - State objectives (Nyatakan objektif),
(c) S - Select media and materials (Pilih media dan bahan),
(d) U - Utilise media and materials (Gunakan media dan bahan),
(e) R - Require learner participation (Libatkan pelajar dalam pembelajaran),
(f)  E - Evaluation/reviem (Penilaian/Semak semula bahan).

Dalam model Dick dan Reiser (1989 ) terdapat Lapan langkah:
(a) Tentukan matlamat,
(b) Analisis ciri pelajar,
(c) Tulis objektif,
(d) Pilih/semak buku teks,
(e) Bina ujian,
(f) Bina aktiviti pengajaran,
(g) Pilih media pengajaran,
(h) Laksana pengajaran.

2. Model berorientasikan produk
Contoh model yang berorientasikan produk adalah model Van Patten (1989), model
Leshin, Pollock dan Reigeluth (1990) dan model Bergman dan Moore (1990).

3. Model berorientasikan sistem

Contoh  model yang berorientasikan sistem adalah model IDI (1973), model IPISD (1975), model Dick dan Carey (1979), model Diamond (1989) dan model Seels dan Glasgow (1990). Berikut adalah contoh bagi produk dan satu contoh bagi sistem.

i)     Dalam model jenis produk Leshin, Pollock dan Reigeluth (1990) terdapat tujuh langkah:
a.     Analisis masalah,
b.     Analisis domain,
c.      Analisis dan susun tugasan,
d.     Analisis dan susun isi sokongan pelajaran,
e.     Tentukan peristiwa dan aktiviti pengajaran,
f.       Lakukan reka bentuk mesej interaktif,
g.     Nilai pengajaran.

ii)     Dalam model jenis sistem Dick dan Carey (1979) terdapat sembilan langkah:
a.     Kenal pasti matlamat pengajaran,
b.     Buat analisis pengajaran,
c.     Kenal pasti ciri dan perlakuan peringkat masuk pelajar,
d.     Tulis objektif prestasi,
e.     Bina item ujian rujukan kriteria,
f.      Bina strategi pengajaran,
g.     Bina dan pilih bahan pengajaran,
h.     Reka bentuk dan jalankan penilaian formatif,
i.      Semak semula pengajaran.




PERINGKAT REKA BENTUK RESOS


dalam peringkat merekabentuk resos, guru perlu juga mengambilkira aspek
perancangan pengajaran yang akan dilaksanakan. Untuk memastikan pengajaran yang baik dapat dilaksanakan, reka bentuk resos pengajaran yang sesuai haruslah dipertimbangkan. Peringkat reka bentuk resos ialah:

1.Analisis Murid

Merangkumi tiga perkara iaitu ciri-ciri umum, kompentensi khusus peringkat masuk dan gaya pembelajaran. Ciri-ciri umum meliputi umur, tahap, tingkatan dan latar belakang sosioekonomi.

2.Nyatakan Objektif

Merupakan penyataan yang menentukan tingkah laku spesifik yang boleh diukur dan dilakukan murid setelah mengikuti sesuatu pengajaran. Menyatakan objektif dapat  membantu guru dalam merancang resos pengajaran. 
          Pemilihan kaedah, media dan bahan adalah berdasarkan tingkat kebolehan murid, dan objektif pengajaran. Oleh kerana kebiasaanya setiap kelas terdiri daripada murid pelbagai kebolehan, berkumpulan dan pengajaran secara kelas. Justeru penggunaan media dan bahan perlulah pelbagai.

Pada peringkat ini terdapat beberapa langkah yang perlu dipertimbangkan antaranya adalah seperti berikut :
      - beri gambaran awal tentang bahan yang akan digunakan
      - penyediaan bahan
      - sediakan persekitaran yang sepadan untuk pengajaran yang menggunakan bahan yang 
        dipilih
      - sediakan murid menerusi set induksi atau pernyataan objektif
      - sediakan pengalaman pembelajaran supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan 
        berkesan dan diingati oleh murid.

3.penglibatan murid
   la penting untuk memastikan pembelajaran benar-benar berlaku. Aktiviti yang boleh 
   dijalankan untuk melibatkan murid ialah seperti latih tubi, latihan, kuiz dan sebagainya. 
   guru juga boleh melibatkan murid dalam kaedah berkumpulan.

4.penilaian
   Nilai dan semak adalah penting untuk melihat keberkesanan sesuatu perkara serta untuk 
   menyediakan langkah-langkah untuk meningkatkan keberkesanannya. Penilaian meliputi 
   pencapaian murid berdasarkan kemahiran, sikap dan objektif. 





LIHAT CONTOH BAHAN BANTU MENGAJAR DI BAWAH.....


Comel kan resos pengajaran di atas? Inilah sumber pengajaran 2D.  antara ciri-ciri yang perlu ada di dalam rekabentuk resos adalah;

- Kos yang berpatutan (boleh juga guna bahan terbuang asalkan ia bermanfaat untuk proses   p&p
- yang kedua mempunyai identiti kebangsaan
- yang ketiga menepati arahan  dan kurikulum
- Bersesuaian dengan pencapaian murid
- Hiasan berpada  dan Ketepatan teknik





JENIS-JENIS RESOS PENGAJARAN



CONTOH video e-buku



klik di sini : http://www.youtube.com/watch?v=CIOVY_loRHU


Lagi DAN lagi tentang e-buku....


CONTOH e-majalah dalam bentuk VCD



klik di sini: http://www.youtube.com/watch?v=AfWEHyqaBWw&feature=relmfu






klik di sini http://www.youtube.com/watch?v=4SIkJnt_i20


contoh akhbar elektronik dalam cerita Harry potter





CONTOH GRAFIK (RESOS 2D)



CONTOH DIORAMA ORIGAMI (RESOS 3D)




MARI KITA LIHAT PERBANDINGAN ANTARA RESOS 3D DAN 2D



KESAN KELEBIHAN REKA BENTUK RESOS


Reka bentuk resos mempunyai banyak memberikan manfaat dan kelebihan kepada guru dan murid khususnya jika digunakan dengan bijaksana. Antara kelebihan reka bentuk resos ialah memberikan banyak sumber maklumat kepada guru untuk mengajar. Ini akan menjadikan guru lebih kreatif dan cekap. 
        Guru dan murid juga boleh mengakses maklumat daripada pelbagai sumber. Selain itu, guru juga boleh mempelbagaikan PnP di dalam kelas. Kepelbagaian PnP di dalam kelas akan menarik minat murid untuk belajar.
         Di samping dapat mengemaskini bahan-bahan pengajaran dengan lebih bersistematik. Reka bentuk resos juga dapat menjimatkan masa guru untuk melaksanakan PnP. 

  

No comments:

Post a Comment